سرمایه گذاری در ساخت

راه‌های بسیاری برای سرمایه ‌گذاری وجود دارد. برخی از سرمایه‌گذاران صنعت ساخت و ساز را برای تزریق سرمایه خود انتخاب می‌کنند. سرمایه‌گذاری در ساخت به معنای تزریق پول و سرمایه به پروژه‌های ساختمانی جهت برداشت سود و افزایش سرمایه است. افراد می‌توانند در پروژه‌های ساخت و ساز انواع قراردادها را با توافق طرفین منعقد کنند.

طبق مطالعات اخیر، علاوه بر افزایش قیمت ملک در سال‌های اخیر، قیمت مصالح و دستمزد نیروی انسانی نیز دو چندان شده است. بنابراین این تحقیقانت نشان می‌دهد، افراد با سرمایه‌گذاری در ساخت، نسبت به نگه داشتن ملک خود بدون هیچ پروژه ساختمانی سود بیشتری بدست می‌آورند. به طوریکه اگر ملکی را سال‌ها قبل خریداری کرده و پروژه ساخت و ساز آن را با قیمت سال‌های پیش انجام می‌دادید، اکنون سرمایه شما چندین برابر ارزش ملک شده بود.

نکات کلیدی سرمایه گذاری در ساخت

در بحث سرمایه‌گذاری در ساخت، می‌بایست به نکات بسیار مهم توجه داشت تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یافته و فرد سرمایه‌گذار متضرر نشود. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات کلیدی در سرمایه‌گذاری حوزه ساختمان سازی می‌پردازیم:

  • بررسی بازار؛ بررسی بازار و تحلیل اطلاعات بازار، برای انتخابی مناسب و همچنین تعیین قیمت درست از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • انتخاب موقعیت مناسب؛ این مورد برای ساختمان سازی، به ویژه برای ساخت پروژه‌های مسکونی، بسیار مهم است. موقعیت مناسب، شامل موقعیت جغرافیایی، امکانات عمومی و دسترسی به حمل و نقل است.
  • انتخاب مدیر پروژه معتبر؛ انتخاب مدیر پروژه معتبر و با سابقه، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و تا حدی شما را از نتیجه کار مطمئن می‌سازد.
  • تحلیل ریسک؛ تحلیل ریسک و انتخاب پروژه‌های با ریسک کم، برای کاهش احتمالات ضرر در سرمایه گذاری بسیار مهم است.

 

هزینه های ساخت و ساز چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های هر روژه، به ویژه پروژه‌های ساخت و ساز کلان، برآورد هزینه‌های ساخت است. هزینه‌های ساخت و ساز به دو دسته کلی هزینه‌های آشکار و هزینه‌های پنهان تقسیم می‌شوند، که در اداه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • هزینه‌های آشکار؛ هزینه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را توسط نرم‌افزارهای مرتبط و یا مهندسین ساختمان برآورد کرد. از جمله این هزینه‌ها عبارتند از: هزینه سفت کاری ، نازک کاری ، تاسیسات الکتریک ، تاسیسات مکانیک و سازه. همچنین عوامل متعددی از قبیل موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات و نقشه ساختمان، شرایط اقتصادی، زمان ساخت و نوع طراحی در برآورد هزینه‌های آشکار برای سرمایه‌گذاری در ساخت، تاثیر مستقیم دارند.
  • هزینه‌های پنهان؛ هزینه‌هایی هستند که ممکن است در روند پروژه پیش بیایند و افراد با تکیه بر تجربه خود می‌توانند آن‌ها را تا حد خوبی برای سرمایه‌گذاری در ساخت، تخمین بزنند. برخی از این هزینه‌ها عبارتند از: هزینه اداری مانند اخذ مجوزات ، اخذ تائیدیه‌ها و هزینه دورریز و یا کمبود مصالح و مواردی از این قبیل.

هزینه های ساخت و ساز چقدر است؟

سرمایه لازم برای ساخت و ساز چقدر است؟

اصلی‌ترین سوالی که افراد تمام اقدامات لازم را برای یافتن پاسخی دقیق برای آن انجام می‌دهند، میزان سرمایه مورد نیاز برای ساخت و ساز است. اما لازم به ذکر است، این پرسش پاسخی قطعی نداشته و بسته به عوامل متعددی از قبیل موقعیت جغرافیایی زمین و ملک در کشور و شهری که قصد ساخت و ساز را در آن دارید، نوع مصالح و کیفیتی که برای ساخت و ساز استفاده می‌کنید، شیوه ساخت و زمانی که به این کار اقدام می‌کنید ، متفاوت است.

به طور کلی افراد با مشخص کردن فاکتورها تاثیر گذار، سعی بر برآورد هر چه دقیق‌تر میزان سرمایه‌گذاری در ساخت را دارند. در نهایت اگر سرمایه کافی برای شروع ساخت و ساز فراهم نبود، می‌توانید از روش‌هایی مانند مشارکت در ساخت، اخذ تسهیلات بانکی و جذب سرمایه گذار استفاده نمایید.

روش‌ها سرمایه گذاری در ساختمان

بر سرمایه‌گذاری در ساخت، عوامل متعددی موثرند؛ اینکه چه مدت زمان دارید، چه میزان ریسک‌پذیر هستید و تا چه حد سود مد نظرتان است، همگی بر نوع سرمایه‌گذاری شما تاثیرگذارند. روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در ساختمان وجود دارد، که در ادامه به بررسی برخی از بهترین روش‌ها می‌پردازیم:

  • یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ساخت، پیش خرید ملک با قیمت پایین‌تر از منطقه و پرداخت اقساط در بازه زمانی معین است.
  • راه دیگر، استفاده از وام مسکن برای تهیه ملک و سرمایه‌گذاری در ساخت آن است.
  • خرید اوراق نیز، از راه‌های دیگری است که با مشارکت بانکی می‌توانید ملکی را خریداری کنید.

در نهایت می‌توان گفت، سودآورترین راه برای سرمایه‌گذاری در ساخت، خرید ساختمان‌های قدیمی با 10 الی 12 سال سن و صرف سرمایه برای بازسازی آن‌هاست؛ شما ملک قدیمی را با قیمت کمتر می‌خرید و پس از بازسازی با قیمتی بسیار بیشتر می‌فروشید و سود قابل توجهی بدست می‌آورید.

روش‌ها سرمایه گذاری در ساختمان

در شرایط رکود روش های سرمایه گذاری در ساختمان چیست؟

زمانی که صنعت ساخت و ساز در رکود است، بهترین پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در ساختمان، خرید و فروش ملک‌های کوچک است،؛ زیرا معامله در ملک‌های کوچک در زمان رکود بسیار راحت‌تر از ملک‌های بزرگ‌تر است و به سرمایه کمتری نیز نیاز دارد. همچنین املاک تجاری در زمان رکود متقاضی بیشتری نسبت به املاک مسکونی دارند. بنابراین سعی کنید وارد بازار املاک تجاری شوید.

اما خارج از بحث رکود، بهترین نوع روش‌های سرمایه گذاری در ساختمان در بلند مدت می‌تواند سرمایه‌گذاری در ساخت باشد چرا که این نوع سرمایه‌گذاری به مرور زمان، با شیب نامنظم و در طی سال‌ها می‌تواند بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های فوق سودده باشد؛ زیرا هم ارزش زمین و هم ارزش ملک ساخته شده در آن افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ساخت

سرمایه‌گذاری در ساخت و ساختمان نیز مانند هر صنعت دیگری، مزایا و معایبی برخوردار است، که افراد سرایه‌گذار می‌بایست با توجه به شرایط نقدینگی خود و وضعیت فعلی بازار جهت تزریق سرمایه خود به این صنعت تصمیم بگیرند و البته با آگاهی کامل در این مسیر اقدام نمایند. در جدول زیر مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ساختمان ذکر شده است.

مزایا معایب
ریسک کمتر سرمایه گذاری و تامین مالی ساختمان زمینه گسترده کلاهبرداری در قراردادهای ساختمانی
قابلیت نقدشوندگی بالا عدم ثبات قیمت‌ها
تعلق وام‌های کلان دایره گسترده شکایات و جرایم مربوط به ساخت و ساز
توجه خاص دولت به صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی

سوالات متداول

1. بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در ساختمان چیست؟

بهترین نوع روش‌های سرمایه گذاری در ساختمان در بلند مدت می‌تواند سرمایه‌گذاری در ساخت باشد؛ زیرا هم ارزش زمین و هم ارزش ملک ساخته شده در آن افزایش می‌یابد.

2. راه‌های برآورد هزینه‌های ساخت و ساز چیست؟

هزینه‌های آشکار را می‌توان توسط نرم‌افزارهای مرتبط و یا مهندسین و متخصصان برآورد نمود و برای برآورد هزینه‌های پنهان صرفا باید از تجربه مدیران پروژه بهره‌مند شد.

3. سرمایه‌گذاری در ملک مسکونی بهتر است یا تجاری؟

بی‌شک املاک تجاری با قیمت بسیار بالاتری نسبت به املاک مسکونی خرید و فروش می‌شوند.

4.مزایای سرمایه‌گذاری در ساخت چیست؟

سرمایه‌گذاری در ساختمان از مزایا متعددی برخوردار است که عبارتند از: ریسک کمتر سرمایه گذاری و تامین مالی، قابلیت نقد شوندگی بالا، تعلق وام‌های کلان و توجه خاص دولت به صنعت ساختمان.

سخن پایانی

در مطالب فوق به بررسی سرمایه‌گذاری در ساخت، مزایا و معایب و انواع روش‌های سودآور آن پرداخته‌ایم. یکی از بهترین و سودآورترین زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری توسط افراد خبره و آگاه، سرمیه‌گذاری در ساخت است. البته این موضوع مشروط به آن است که شما اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید و با قوانین و مقررات ساختمان‌سازی در کشور آشنا باشید.

اگر شما نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ساخت هستید، پیشنهاد می‌شود برای کسب دانش و اطلاعات بیشتر در دوره‌ها آموزشی که توسط آکادمی باریستان برگزار می‌شود، حتما شرکت نمایید تا با ریسک کمتری به بیشترین سود در ساخت‌ و ساز برسید.

تصویر admin

admin

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی ما

آخرین نوشته ها